DOA dan TADHARRU' (pernyataan pernyataan kehinaan diri di hadapan Allah)

Wahai Tuhanku
Kau mendengar ucapanku
Kau melihat tempatku
Kau mengetahui rahasiaku dan kelahiranku

Tak ada satupun urusanku yang tersembunyi bagiMu
Dan aku adalah orang yang sangat berhajat
Yang memohon perlindunganMu
yang senantiasa dalam ketakutan
yang mengaku bersalah

Aku memohon kepadaMu
sebagai seorang miskin yang memohon
Aku menghinakan diri di hadapanMu
sebagai orang yang berdosa

Aku seru Engkau sebagai seorang yang dalam ketakutan
Yang menyeru dan sebagai seruan
orang yang telah tunduk kepada Engkau
Karena Engkau bercucuran air mata
dan telah tunduk tubuhnya

Wahai Tuhanku, janganlah Kau jadikan aku
Orang yang malang dan celaka dalam berdoa kepada Engkau
jadikanlah Diri engkau terhadapku
Yang penyayang, yang rahim
yang sebaik baik dzat yang di mohonkan sesuatu kepadanNya,
wahai sebaik baik pemberi

Wahai Tuhanku
Tuhan dari Nabi Ibrahim Alaihi Salam, Nabi Ishaq Alaihi Salam dan Nabi Yakub Alaihi Salam
Tuhan dari MAlaikat Jibril, Mikail dan israfil dan Izrail Alaihi Salam
Aku mohon padaMu agar kau perkenankan doaku

Aku adalah seorang yang sangat berhajat
Peliharalah Agamaku
Aku seorang yang selalu mendapat cobaan
Berilah rahmatMu
Aku seorang yang berdosa
Jauhkanlah diri ini darii kepapa an
karena aku adalah seorang yang sangat miskin
Sedang kau Maha Kaya

Wahai Tuhanku
Ya Allah, Ya Kabir
Ya Samii', Ya Bashir
Wahai Tuhan yang Tiada yang mempunyai sekutu,
Tiada mempunyai penolong
Wahai Tuhan yang menjadikan Matahari dan bulan bersinar
Wahai Tuhan yang menjadi pegangan segala orang
yang sangat membutuhkan pertolongan
Orang yang yang sedang ketakutan
Orang yang memohon perlindungan

Wahai yang memberi Rizki kepada anak kecil
Wahai yang menyambung tulang yang patah
Aku berdoa kepada Engkau sebagai orang yang sangat
membutuhkan lagi papa
sebagai doa seorang yang sangat berhajat yang dalam keadaan terpaksa lagi buta


Aku memohon kepada Engkau dengan simpulan simpulan kebesaran dari 'Arasy Engkau
dan dengan kunci kunci rahmat dari Engkau
Lembutkanlah terhadapku, suamiku, anak anakku
hati hamba hambaMu, lelaki dan perempuan
dengan belas kasihan dan rahmat
bahwasanya Engkaulah Tuhan yang Maha Rahim.


Wahai Tuhan yang menjinakkan hati oang yang sendirian
Yang menemani orang yang sendiri
Wahai Tuhan Yang dekat dan Tidak Jauh
Wahai Tuhan Yang Hadir dan brada selalu

Wahai Tuhan yang senantiasa menang dan tak pernah terkalahkan
Wahai Tuhan yang kekal hidupnya
Wahai Tuhan yang mengurusi hambaNya
Wahai Tuhan yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan
Wahai Tuhan yang menjadikan cahaya langit dan bumi
Wahai Tuhan yang menjadi hiasan langit dan bumi
Wahai Tuhan yang menundukkan langit dan bumi
Wahai Tuhan yang menjadi pegangan

Wahai Tuhan pencipta langit dan bumi
Wahai Tuhan yang mengurus langit dan bumi
Wahai Tuhan yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan
Wahai Tuhan yang di seru orang orang yang menyeru
dan yang menjadi tempat berlindung
yang melapangkan kesusahan dari orang orang yang gundah
dan memperkenankan doa orang orang yang memerlukan pertolongan

Wahai Tuhan yang menghilangkan segala kesusahan
Wahai Tuhan segala Alam
Wahai Tuhan yang maha Rahim
Kepada Engkaulah aku memohon hajatku..




14Juni 2010

Al faqir Ilmu Nadia Saleh Alatas

sumber :Pedoman Dzikir & Doa
Muhammad Hasbi Ashiddiqi, dan sedikit tambahan tanpa mengurangi makna..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar